Saturday, August 1, 2009

Pak Tani

Seluruh keluarga aku adalah petani.Bertani menanam padi, sayuran, buah-buahan dan sebagainya.Kemahiran bertani ada dalam diri seluruh keluarga aku.Mak aku kalau tanam sayuran macam maman, sawi, kangkung main campak saja biji benih. Kemudian sayuran akan tumbuh, subur dan tak payah nak jaga sangat.Cukup masa boleh pungut.

Aku lain cerita.Skil tanam menanam ni memang hancus.Banyak yang aku tanam tak hidup-hidup.Contohnya dua bulan lepas aku tolong mak aku tanam bangkai anak kucing dia, sampai sekarang tak hidup-hidup (gurau aje).Maksud aku banyak benih pokok yang aku tanam tak menjadi.Ku tanam padi tumbuhnya lalang, ku tanam rambutan tumbuhnya hutan,ku tanam cabai tumbuh belukar.Macam lirik lagu la pulak.

Tapi kali ini menjadi pulak benih yang aku tanam. Guna polibeg saja.Yahooo, pokok bendi aku dah berbuah.Kalau kita terus berusaha, tak putus asa, pasti kejayaan akan jadi milik kita.

Subur tak pokok bendi ni.

Buahnya panjang, rasanya enak.

Asam pedas ikan kembung campur dengan bendi yang aku tanam.Ulang suara " bendi yang aku tanam, bendi yang aku tanam".Petaiyah yang masakkan. Jemput makan kekawan.

No comments: