Sunday, August 30, 2009

Gulai keli dan batu nesan

Bersempena dengan cuti Merdeka aku dan petaiyah ambik keputusan untuk balik berpuasa di Perlis.Menempuh perjalanan lebih daripada 600 km semata-mata untuk merasai suasana berpuasa di negeri Perlis.Tapi ini memang dah jadi kebiasaan kami setiap kali munculnya Ramadan.
Setiap kali balik Perlis menu yang aku tak pernah lupa ialah ikan keli masak gulai.Ini keli liar, ditangkap di sawah bukannya keli peliharaan. Rasanya lain, lebih manis dan lebih kenyal daripada rasa keli yang dipelihara dalam kolam ataupun kanvas.
Gulai keli campur bendi yang mak aku masak.Sedap hingga menjilat lengan.

Tengahari sabtu tu aku pi Alor Setar. Secara tak sengaja aku terpandang papan tanda ni. Cuba korang teka ni kedai apa?Kedai kerusi batu, kedai batu bata, jawapannya salah. Inilah kedai batu nesan orang Islam.Apa nak jadi kita ni, barang untuk kematian pun bangsa asing yang buatkan.

2 comments:

Unknown said...

Keri..buat-buat la isi borang pindah perlis kalau tak mau travel jauh2 ni..

Petai Muda said...

aku tengah isi la ni,nanti dpt pindah tak payah travel lagi.