Wednesday, August 5, 2009

HOW DO THEY DO IT

Bagi sesiapa yang familiar dengan Discovery Channel tentu pernah tengok siri ini. Satu siri yang memaparkan bagaimana teknologi mempengaruhi kehidupan manusia. Siri ini menunjukkan bagaimana sesuatu produk dicipta dan dikeluarkan seperti contact lens, tin coca-cola. Termasuklah juga bangunan pencakar langit seperti Burj, Empire State Buildings dan termasukklah juga operasi syarikat multinasional seperti IKEA, Airbus dll.

Begitu hebat orang putih dalam bidang inovasi produk, pembinaan dan perniagaan. Tapi kat negara kita :

HOW DARE THEY DO IT,,,,,


Berani sungguh membuang sampah merata tempat tanpa mengambil kira faktor kebersihan dan kesejahteraan orang lain.Syurga nyamuk aedes.


Rumah yang tidak berpenghuni, tidak dijaga dengan baik.Menjadi tempat pembiakkan nyamuk dan makhluk perosak seperti tikus, ular, anaconda dll. Bayangkan kalau korang jadi jiran rumah ni.


Tempat rekreasi orang awam pun dicemari dengan bahan buangan dan sampah sarap.

Kat belakang tu sebenarnya adalah tong sampah, tapi manusia ambik jalan mudah saja buang di depan tong sampah. Selepas beberapa ketika sampah-sampah itu dikerjakan oleh si monkey ni.
Agak-agaknya macam manalah nak mengubah mentaliti masyarakat kita supaya menghargai kebersihan, kesihatan dan keselamatan.

No comments: