Tuesday, August 18, 2009

I have a fever, so no new post today.............

Hari ini aku kena demam panas. Mungkin semalam banyak sangat ambil ais kot.Tengahari minum fresh oren, petang pulak minum cendol.Semuanya melibatkan ais.

Pagi tadi terlibat dengan Bengkel Pemurnian Bank Soalan yang mana tugas utamanya adalah untuk translate soalan Pengurusan Jualan dari BM ke BI.Dalam pukul 12tgh tu aku dah tak tahan lagi. Badan seram sejuk, seram sejuk.Terus jumpa dr.Banyak juga ubat yang diberikan, ada ubat demam, sakit tekak, ubat batuk, antibiotik dan juga ubat turun panas.

Lepas ke klinik terus balik berehat kat rumah, duduk sorang-sorang.Petaiyah kerja petaijunior pula ke sekolah. Sorang-sorang macam ni teringat pula zaman kanak-kanak dulu.

Waktu demam memang dapat extra attention dari mak aku.Sakit kepala dipicitnya, digosok dan diurut badan sampai selesa.Kalau panas sangat mak aku akan jaram kepala guna air yang diramas dengan daun bunga raya.Selesa sungguh.Terima kasih mak.

Apa saja nak makan cakap saja, mak aku akan masakkan.Cucur jemput, lempeng, penderam, cendol - sebut saja mak aku akan cari." cik cakap saja nak apa, mak pi buat la ni jugak" dialog wajib waktu demam.Kalau aku jawab " cik nak makan masak lemak ketam, pengat pisang, nasi goreng bla...bla ", mak aku akan senyum sebab dia tau demam tak teruk, demam nak melantak.Tapi kalau tak ada jawapan diberikan, geleng kepala saja, jelas nampak kerisauan di muka mak aku.Teruk ni, kena bagitau tok Imam minta air penawar.




(gambar hiasan - pindang ikan )

Salah satu lauk favourite yang mak aku selalu masak waktu demam ialah lauk pindang. Masakkan ni dia ada rasa masam-masam sikit, banyak bawang putih, halia dan tomato.Amat sesuai dimakan bila kita demam , sebab waktu ni mulut rasa pahit.



(gambar hiasan - sup ayam)

Lauk ni pun mak aku selalu masak.Mak cakap kalau tak lalu nak makan nasi hirup sup pun jadilah.Badan cepat berpeluh.Nampak gayanya petang ni nak suruh petiyah masak pindang ikan ni, teringin le pulak.


Ooops, tadi kata tak ada entry baru.Ini dah jadi entry pulak. Doakan aku cepat sembuh kekawan.Sambil tu cita le sikit suasana korang demam waktu budak-budak dulu.

1 comment:

Bidarabiru said...

okey no problem....masak pindang ye....semoga cepat sembuh ye yang....