Wednesday, August 26, 2009

Puasa dulu-dulu

Apabila tiba bulan puasa, salah satu bahan makanan yang sentiasa dicari ialah "ais" ataupun "air batu". Penting sangat bagi menghilangkan haus sepanjang bulan Ramadhan.

Zaman dulu-dulu, tahun 70an kat kampung Bongor Kudong rasanya tak ada rumah pun yang ada peti ais.Maklumle letrik pun baru ada.Kalau tak silap ingatan aku, letrik mula masuk kat kg aku tahun 1979.

Jadi tiap-tiap petang dlm bulan posa akan ada remaja-remaja yang jual ais ni dari rumah ke rumah menggunakan basikal. Ais tadi dimasukkan ke dalam peti kayu, disalut dengan serbuk ketam kayu ataupun sekam padi.Tujuannya adalah untuk elak ais tadi cair.10 sen satu ketul.Sambil kayuh basikal, iklan dipasang "aih ketui,aih ketui sekupang saja," (translate : ais ketul,ais ketul sepuluh sen saja)

Gambar hiasan : ini bukannya gambar aih ketui kat kg aku


Mak aku dulu banyak tanam tebu.Jadi dalam bulan posa kami tak payah beli air tebu.Biasanya aku tebang 5 ka 6 batang tebu, bersihkan dan kemudian pi upah orang mesin. Upah mesin sekupang saja sebatang. Kalau dah 5 @6 batang tebu boleh dapat sampai satu cerek air tebu.


Malam nanti kembung le perut asyik belasah air tebu.Bukan senang nak habis satu cerek.Silap haribulan ada yang kencing tilam malam nanti. Air tebu yang lebih mak aku akan masak atas api perlahan sehinggalah jadi pekat,ini dinamakan manisan tebu.

2 comments:

fa_syahz said...

seronok baca dengar pengalaman dulu2 yang sukar digambarkan.. tapi ais menyebabkan kita lemah di bulan puasa.. kalo puasa biasa saya tak minum ais @ air tebu.. kate mak, air tebu tu tajam.. betul ke en shuk?

Petai Muda said...

tak tahu pula saya, tapi dalam perubatan tradisional tebu banyak gunanya.contoh untuk ubat santau ustaz kat darul syiffa suruh rebus tebu hitam campur gula batu dan pokok dukung anak.air rebusan diminum.berkenaan dengan ais tu, memang tak elok, tapi tak tahan nak nengok saja.