Thursday, August 20, 2009

Without her ..............................

Selamat berpuasa semua. Maafkan aku kalau ada salah dan silap.

Setiap tahun apabila menjelangnya Ramadhan, hasil kerja insan ini sentiasa ku tunggu.Iklan yang dihasilkan cukup menyentuh perasaan.

Dalam banyak iklan yang dihasilkan, inilah iklan yang paling menyentuh perasaan aku.Kalau korang dah lupa, aku citakan balik storyboard iklan ni.

Seorang bapa yang dah tua sakit stroke, baru keluar spital, tak ada sapa nak jaga jadi anak pompuannya ambik keputusan bawak balik ke rumahnya.Si menantu ada sikit penentangan dan rasa tak puas hati.

Orang sakit stroke ni dia selalu terketar-ketar, anggota badan tak kuat lagi. Jadi si bapa ni selalulah jatuhkan pingan mangkuk, makan dengan selekeh malah pernah melepaskan bom angin dengan selambanya ketika tengah makan.Si menantu memang bengang dan selalu bersifat sinis. Bini dia pun makan hati dengan sikapnya itu.

Si menantu tadi bersama dengan bini dia ambik keputusan untuk mengasingkan tempat makan mereka dengan mentua dia. Meja dan kerusi makan diasingkan, malahan makanan hanya dimasukkan dalam tray sahaja.
Si bapa memang terasa kecil hati dengan perbuatan anak menantunya.Tapi apakan daya.......... dia dah tua, menumpang pulak kat rumah orang, terima saja le.

Kemudian inilah part yang aku paling, paling suka.Cucu orang tua tadi sedang bermain-main dua beradik kat luar .Tiba-tiba terpacul keluar dari mulut salah sorang budak tu " nanti bila kakak/adik dewasa, mak dan abah duduk makan kat luar, kita orang duduk makan kat dalam".Apalagi terkejut beruk le si menantu dengan bininya.Bagai halilintar membelah bumi.Sebijik seperti apa yang diaorang sedang buat kat bapanya.


Last sekali si anak pompuan tu insaf le, yang menantunya tak tahu le insaf ka tak. Aku rasa dia tak insaf juga, kalau insaf mesti ada tunjuk dalam iklan tu.

Moral of the story :

1. Apa-apa yang kita buat kat mak bapa/mentua kita akan dibalas balik oleh anak-anak kita suatu hari nanti. Kalau kita tak layan ibu bapa/mentua dengan baik, satu hari nanti anak-anak kita pun akan buat perkara yang sama.Kalau hari ni kita buat mak/bapa kita sedih dengan perbuatan kita, tungulah balasannya.Hari ni ramai mak bapak makan hati dengan perbuatan anak2.Hisap dadah, rempit, bohsia dll.Tunggu, nanti depa pun akan makan hati jugak.

2. Mak/bapa mentua kita tu sebenarnya taraf diaorang sama macam mak/bapa sendiri.Kena ingat tu.Jangan kecikkan hati depa.

Apa-apa pun Al-Fatihah untuk allahyarhamah Yasmin Ahmad.

No comments: