Monday, August 17, 2009

If i'm not a lecturer,l will be a ......................

Pernah tak hangpa terfikir, kiranya hangpa ni bukannya lecturer kat politeknik agak-agaknya apalah kerjaya pilihan hangpa semua. Magistrate, penulis blog sepenuh masa, dj radio, ahli muzik, model, ahli politik,tukang urut,superman, cicakman - semua ni confirm bukan pilihan aku.Aku kalau tak mengajar kat politeknik, aku nak jadi......... penjual cendol.

Kenapa cendol?Banyak lagi benda lain yang boleh dijual contohnya jual petai, jering, buah kerdas dll.Cendol jadi pilihan aku sebab semua orang suka cendol, sejuk, lemak, manis, pendek kata kalau betul cara buatnya memang lazatlah.Uuuuump.

Lokasi gerai cendol aku adalah kat tempat tumpuan orang ramai di Perlis.Contohnya kalau kat Pantai Sungai Baru aku akan buka gerai cendol aku bersebelahan dengan gerai Rojak Madu Hijrah.Bayangkan lepas pedas makan rojak, order cendol untuk hilangkan pedas tu.

Kalau kat Simpang Empat aku nak buka gerai cendol aku bersebelahan dengan Gerai Bihun Sup Abang Dan.Bihun sup kan pedas, jadi cendol akan menyejukkannya.

Cendol kacang merah, nampak tak dia punya santan, pekat campur dengan gula Melaka pekat.


Ini pun nampak sedap, kalau tambah pulut lagi best.

Ini pun sedap dan nampak cantik pula.Aku nak, aku nak, aku nak yang ni.

Selain daripada jadi penjual cendol, confirm aku akan jadi pak tani. Tanam padi.Di samping itu satu cita-cita aku yang tak pernah padam ialah nak jadi Ketua Kampung ataupun Pengerusi JKKK Kampung Bongor Kudong. Berbakti kepada orang kg, contohnya tolong dapatkan biasiswa sekolah anak-anak, subsidi baja, bantuan kebajikkan, subsidi ikan keli dll. Kalau ada masa terluang boleh pi dengar ceramah.Harimau mati tinggalkan belang, manusia mati tinggalkan jasa.
Hangpa nak jadi apa kalau tak jadi lecturer poli. Cerita mai sikit..............

9 comments:

Bidarabiru said...

ohhhh ada hati nak jadi penjual cendol...rupa paras tu dah lulus....ade iras2 penjual cendol depan pizza hut tu......jangan mare ye yang....

Ahliacikgukhairul said...

nampak happening semua cendol2 ni.. kalu ko jual rupa mcm ni.. aku confirm masuk dlm majalah 3, warung kita, jalan2 cari makan.. x pun ada rancangan spesel.. jalan2 cari cendol.. nak2 ketua kg bongor kudong n isteri n anaknya plak yg jual.. aku org pertama yg p cari.. hidup ketua kg!

Petai Muda said...

ahliacikgukhairul : hidup cendol ketua kampung.kat masjid tanah melaka berhampiran dengan stesen bas dan bertentangan dengan KFC , ada satu gerai cendol yang best, antara yang tersedap pernah aku rasa.

alladiin said...

lu belum rasa lagi cendol buatan wa... wa punya cendol tak pakai cendol hijau yg panjang2 tu, wa pakai cili api yg masih hijau atau cili besar hijau...almaklum org nogori..hijau gak tu.. kompom berasap bro.. nak tambah free..klu lu tahan le nak tambah lagi...haha..

Petai Muda said...

alladin, wa rasa tentu best cendol macam tu, satu gelas saja confirm buasir......

fa_syah said...

hmm mungkin kalau rajin sket jadi doktor atau engineer automotif kot..cita-cita sejak kecik.. tapi jadi lecturer sebab mak nak sgt jadi lecturer.. jadi ikutkan jelah.. nasib gak dpt hubby bidang automotif.. hehe kira okeyler tu..

Petai Muda said...

fa-sya : jadi doctor tu memang bagus sangat, maklum le melanjutkan hayat orang, memelihara kesejahteraan hidup orang lain.Apa kerjaya sekalipun kalau dibuat dengan ikhlas, rewards pasti ada kat sini dan kat sana.So enjoy your career.

fa_syah said...

haah sekarang pun enjoy.. sbb seronok keje kat PD nie..every sem boleh jumpa lain2 student.. mcm2 ragam.. jangan ade prob mcm time table hari tu dh la.. takut student bunuh diri lak.. huhu hehe

Petai Muda said...

fa-syah. i'm really appreciate with what you have done.Maklum le bulan puasa, kalau saya pun berat sikit nak buat kelas till 5.ooptg.May Allah bless you.