Thursday, July 23, 2009

Pencen idaman

Sepanjang 10 tahun aku bertugas di sini, aku dah menyaksikan beberapa orang teman sekerja yang dah berpencen. Suka, sedih, keliru, terharu merupakan paparan emosi yang aku dapat lihat disetiap wajah teman-teman yang berpencen. Tak boleh lari semua akan merasainya. Bak kata pengarah aku " pencen itu adalah benar".Insyaallah jika umur panjang setiap daripada kita akan merasai pencen.

Tentu sukar kita nak biasakan diri dengan alam pencen.Apa yang hendak dilakukan. Tak kan nak melopong saja. Aku tengok petaiyah, petaiyah tengok aku.

Bagaimanakah pencen yang aku idamkan :




Aku kalau dah pencen, aku akan pencen sepencen pencennya. Tak ada kerja sampingan,berniaga dll. Aku nak rehat betul-betul. Kalau rajin pun aku akan ke bendang saja, kerjakan sawah takat yang termampu. Tak ada lagi blog-blog. Mungkin aku nak tambahkan bacaan, dan yang pastinya bukan lagi aku nak baca Bercakap Dengan Jin. Tapi ada satu cita-cita aku lagi yang cuba nak capai lepas pencen,,,, jadi Ketua Kampung.


Melancong, memang ini keminatan aku. Jadi waktu pencen aku akan banyak diisi oleh aktiviti ini

Lepak kat kedai kopi tepi laut, tepi bendang dll sementara menunggu masuk waktu isyak.
Apa yang aku merepek ni. Lama lagi nak pencen. Dah.... dah.... aku nak sembahyang dulu.
(teman yang dah pencen En. Arshad, Pak Akob, Pak Cik John - apa khabar korang, semoga berbahgia dengan alam pencen)

No comments: