Friday, July 24, 2009

Jangan pandang belakang

Pesan orang tua-tua kat kampung aku, ketika berjalan malam (senja ataupun tengah malam) kalau terdengar sesuatu mengekori kita jangan pandang belakang sebab dikhuatiri yang mengekori kita tu adalah Mariam (pontianak, langsuir dan yang sewaktu dengannya).Tapi aku musykil juga nak ikut petua ni, sebab aku bimbang bukan saja hantu yang boleh ikut, dibuatnya anjing gila yang ikut tak ka parah dibuatnya.

Mak aku pula berpesan kalau kita berjalan di belakang pompuan jangan pandang belakang pompuan tu.Pandang kiri atau pun kanan.Banyak benda yang boleh kita pandang, pokok bunga ke,lembu makan rumput ke, duit syiling jatuh dll. Berusahalah kita agar terhindar daripada melakukan dosa mata.Dosa mata ni boleh mengeraskan hati, belajar payah dapat.Jadi, jangan pandang belakang pompuan, kecuali pompuan tu adalah isteri awak. Biasanya kalau isteri dia yang pandang belakang kita. Kita kat depan le , maknanya.

Pesan aku pula, kalau lalu kat rumah aku jangan pandang belakang rumah. Kenapa ye...


Agak bersemak dengan pokok lalang.

Pokok pandan tahap mini belantara.

Apa-apa pun aku berazam, lepas PTK nanti belakang rumah aku akan dibersihkan sehingga cantik macam bahagian depan.

2 comments:

alladiin said...

fuyoo...set induksi cerita lu mmg best lah bro.. tulisan ni mmg best..

Petai Muda said...

set induksi ni penting bro, untuk membentuk arah aliran pemikiran, minat dan perhatian pembaca.