Monday, July 13, 2009

Bercakap Dengan Jin

Kebelakangan ini aku berpeluang meninjau blog-blog rakan bloggers yang lain secara aktif. Maklumlah, banyak masa terluang. Hasilnya dapatlah aku simpulkan bahawa gaya penulisan seseorang blogger banyak dipengaruhi oleh apakah bahan bacaan yang sering dibacanya.Betulkan andaian ini?.Melihat kepada gaya penulisan bidara biru dan villakesyukuran , aku rasa mereka ini adalah peminat novel.Lebih spesifik, novel cinta.Susunan ayat, pemilihan perkataan, gaya bahasa .. cukup indah dan mempersonakan.Kata orang utara, ralit membacanya.


Bidara biru, confirm peminat novel.Berpuluh-puluh koleksinya, kalau dihitung nilainya mungkin dah mencecah ribuan ringgit.


Novelis yang paling diminatinya ialah Norhayati Berahim.Sekadar menyebut beberapa tajuk : Murni Kasih, Setiap Jumaat,Andai Semalam Kumiliki,Kasih Yang Tercalar,Bunga Kasih,Tiada Batasan Sayang dll.Satu pun aku tak pernah baca, rasanya jalan cerita mungkin macam ni kot - jatuh cinta, ada halangan, dapat mengatasi halangan dan endingnya bahagia. Banyak yang mengupas tema percintaan ,pengorbanan, pengkhianatan cinta dll.Kalau ikutkan hati rasanya bidara biru boleh menghabiskan satu novel dalam satu hari tanpa mengabaikan tanggungjawabnya.Dahsyatkan.

Membandingkan blog mereka dengan blog aku umpama bandingkan rebung dengan buluh.Blog aku gaya penulisannya kaku,keras, tak ada nilai kesusasteraan, double meaning dan mengarut.Apa bahan yang aku baca.

1. Bercakap Dengan Jin - Tamar Jalis
Zaman belajar dulu-dulu inilah novel yang aku selalu dan suka baca secara berulang-ulang.Kisahnya berkisar kepada dunia misteri masyarakat melayu.Mengambarkan pengembaraan penulis dengan datuknya yang mahir dalam selok-belok perubatan Melayu.Maknanya kisahnya lebih kepada hantu polong, hantu raya, langsuir dan jin.

2. Joget Cinta Pertama/Kedua ........ Mat Romeo
Ini satu lagi novel yang aku suka baca.Mat Romeo ni sebenarnya adalah penulis dengan Gila-Gila.Kisahnya lebih kepada tembelang seorang kasanova untuk memikat gadis-gadis yang disukainya, bukan satu, dua tetapi lebih daripada itu.Banyak teknik menipu dan kelentongwanita dipaparkan.Aku baca saja, apply tak berani aku, bimbang disambalbiliskan oleh petaiyah.

3. Komik Anak-anak Wira,Alam Perwira dll karya Tony Wong
Ini satu lagi bahan bacaan yang aku suka.Cerita berkisar tentang alam keperwiraan pahlawan cina, dengan kuasa, pedang, boleh terbang, keluar api dari tangan dll.Sanggup berhabis duit biasiswa untuk beli komik ni. Buku teks payah pulak aku nak beli.

Rindu sungguh aku nak baca balik bahan-bahan ni terutamanya Siri Bercakap Dengan Jin tu. Sapa-sapa yang masih ada koleksinya, pinjamkan aku boleh?

No comments: