Thursday, July 16, 2009

Aku dan malam........

Secara peribadi aku memang menyukai suasana malam. Sejuk, damai dan tenteram - mungkin 3 perkataan yang paling sesuai untuk mentafsirkan makna malam. Gambar-gambar dibawah jelas menunjukkan ketenangan malam.





Walau pun gambar-gambar ini kurang nilai artistiknya, tetapi kedamaian malam tak boleh dinafikan.


1. Malam seorang kanak-kanak
Sewaktu zaman kanak-kanak dulu, malam biasanya diisi dengan aktiviti mengaji Quran.Aku belajar mengaji dengan mak dan ayah aku saja. Tetapi mengaji dengan ibu bapa sendiri lambat habis.Banyak songel. Maklum le ibu bapa sendiri. Di musim-musim tertentu aktiviti malam aku ialah menahan taut.Taut adalah sejenis alat tradisional untuk menangkap ikan haruan.Asasnya taut adalah joran pendek yang dipasang umpan (anak ikan, katak, kelemboi dll) dan diletakkan ditempat yang strategik seperti di kubang, gelung air dll.Ikan haruan kalau dapat tangkap, cukup sedap kalau dimasak bantut.
2. Malam seorang remaja
Malam seorang pelajar IPT sentiasa sibuk dengan pelbagai aktiviti.Studynya tak le banyak sangat tapi sibuk dengan aktiviti lain. Waktu aku belajar kat UUM dulu tempat lepak kami yang terdekat ialah Alor Setar.Biasanya aku dan best friends aku berkonvoi ke Alor Setar (konvoi - macam le ada motor besar). Tempat pertama yang akan kami tuju ialah gerai mee tongek. Pekena sorang sepinggan, barulah ada tenaga nak berjalan.
Depan bangunan mahkamah Alor Setar ada satu gerai yang menjual popia goreng dan popia bungkus. Sedap betul dia punya popia. Dalam pukul 10 malam kami akan lepak di stesen keretapi sambil melihat ............. (teka le sendiri).
3. Malam seorang suami
Sorry le,aku sibuk ni. Banyak aktiviti. Korang baca le blog lain pulak. Esok aku post tajuk baru.



No comments: