Monday, December 14, 2009

Tahniah Malaysia, syabas Laos

Malam ini skuad bolasepak Malaysia berjaya menewaskan tuan rumah Laos 3-1 untuk mara ke perlawanan akhir bolasepak Sukan Sea. Tahniah Malaysia, dengan permainan yang mantap, berdisiplin mungkin kita akan berjaya menewaskan Vietnam dalam perlawanan akhir nanti.

Walau bagaimanapun syabas diucapkan kepada pemain, pegawai dan penyokong pasukan Laos atas disiplin dan semangat kesukanan yang tinggi.

Para pemainnya bermain dengan semangat kesukanan yang tinggi, tidak baran dan tak ada niat nak mencederakan pemain lawan. Permainan bersih " fairplay" ditunjukkan sepanjang 90 minit permainan.

Para pegawai pasukan termasuk jurulatih begitu profesional, menerima setiap keputusan pengadil walaupun kekadang keputusan tersebut tidak menyebelahi mereka.

Paling sporting adalah para penyokong pasukan Laos. Laos adalah sebuah negara yang mundur dan miskin. Jarang ada kejayaan dalam bidang sukan. Jadi kemenangan di sini amat penting untuk "nation building". Aku sangka mereka akan beremosi disebabkan oleh faktor patriotisme. Kalau kalah boleh ada rusuhan ni.

Tetapi sepanjang perlawanan tadi mereka begitu berdisiplin dan tertib. Berbeza sungguh dengan penyokong tempatan kita. Jangan kata nak bakar kerusi stadium, bakar puntung rokok pun tak berapa nampak.Mercun, botol air dan lain-lain objek tak nampak satu pun dilontarkan ke tepi padang. Bersih. Tak nampak muka-muka penyokong yang marah, desperate nak cetuskan kekacauan. Yang nampak adalah muka-muka yang gembira and enjoy the game.

Mereka hanya berterusan menyokong walau pun pasukan kesayangan mereka kalah. Tak seperti penyokong tempatan (Malaysia Cup 2009 Final), apabila ketinggalan saja mulalah mengotorkan stadium dan menjahanamkan harta awam.

Sungguh bertamadun orang Laos ni. Civilised betul. Malu aku dengan perangai suku sakat kita di sini.

Ahli sukan yang kat bawah ni, tak tahulah nak masuk kategori orang Malaysia ataupun orang Laos. Yang realitinya dia ni orang Malaysia, perangai pun mirip-mirip penyokong bolasepak tempatan saja.Main tak boleh kalah, kena smash merajuk, tak boleh pukul bulu tangkis boleh naik angin.Apa jenis sportsman le.....

Misbun junior

Rashid junior


Smash misbun junior, bergegar bumi, tapi bulu tangkis tak kena pun.


Bekalan penambah tenaga badminton player : air bio Aura dan putu mayam.

1 comment:

Unknown said...

dah menang dah tapi menang kerana depa sepak sendiri masuk gol depa. nasib naik depa masuk sendiri, kalau tak belum tentu menang. anyway kita menang... tapi tak bolehlah bangga sangat..