Wednesday, December 23, 2009

Anak itik tok wie servis motor honda

Sempena dengan cuti awal muharam minggu lepas, ada 2 perkara yang aku lakukan. Sebenarnya bukan dua, berpuluh perkara dilakukan. Ada perkara wajib, sunat muakat, sunat dan makruh dilakukan.

Perkara pertama : free holidays
Kak ipar aku mai bercuti dari kuala lumpur. Menyewa 2 hari kat pd marina world.Aku, petaiyah dan petaijunior pun ambik kesempatan bercuti sama kat hotel tu.


Kat hotel tu punya le ramai orang. Full. Tempat yang paling jadi tumpuan pastinya swimming pool. Macam anak itik tok wie mandi dalam kolam.

Resort yang tak popular macam ni pun penuh, resort yang popular tentulah lagi sesak.

Perkara kedua : servis motor honda
Motor ni dah mencapai usia 8 tahun. Hanya 2 tahun pertama saja dijaga dan dibelai dengan penuh kasih sayang. Lepas tu asyik kena lanyak saja.
So cuti hari tu aku bawa dia pegi saloon motor untuk refurbish balik.Tayar tak pernah tukar dari beli hinggalah sekarang.Botak dan retak seribu.So kedua-dua tayar ditukar, tiub pun tukar, lining brake depan belakang tukar, seat cover tukar, bateri yang dah kong pun tukar, servis minyak hitam NASA lagi, minyakkan rantai dan lagi dan lagi dan lagi. RM 160++ terbang.Tapi tak apa, untuk safety dan keselesaan jugak.

Tengok tayar branded depan belakang, baru mencengkam.

Seat cover yang baru, yang lama punya dah rabak, siap tampal dengan tape lagi. Klasik betul.

Kembali mantap beb,,,,,

Walau pun tak terjaga dengan baik tapi prestasinya mantap.Asal ada minyak saja boleh jalan.Next refurbish session 2015.

No comments: