Tuesday, April 27, 2010

Self audit

Tak semena-mena aku dan petaiyah dilantik untuk mengaudit pengurusan kewangan pelajar.Tugas kami memeriksa bagaimana unit2 yang berkepentingan seperti JPP, exam, library dll menguruskan kewangan pelajar.Berat.

Korang perasan tak kat poli ni banyak sangat audit.Aku senaraikan mana yang aku tahu.....audit ISO,audit aset, audit kewangan, internal audit koperasi,audit keselamatan dll.

Korang perasan lagi tak semua proses audit konsepnya sama saja......memeriksa kerja orang lain, dia buat atau tidak, betul atau tidak,ikut peraturan atau tidak,siap atau tidak.Semuanya menilai hasil kerja orang lain.

Hakikatnya pernah tak kita ni self audit, menilai kerja kita sendiri sebelum kita menilai kerja orang lain.

Pernah tak kita bertanya :
1. betul ke apa yang aku ajar ni, atau lebih auta saja.
2. cukup ke 8 jam sehari aku berkerja, atau lebih banyak aktiviti lain.
3. ada ke kita ni menerapkan nilai2 murni dikalangan pelajar, ataupun main belasah saja.

Fikirkan.

No comments: