Thursday, January 7, 2010

Ada apa dengan Cinta Bandung

Minggu ni aku dan beberapa member berkesempatan untuk melancong ke Bandung.3 hari 2 malam berkampung kami di sana. Bandung, perkara yang paling famous disini ialah shopping.Dah berlambak blog cerita hal shopping kat sana.Malas aku nak bercerita.korang bacalah kat blog orang lain.tapi memang syok le shopping. Pakaian branded macam burberry, strawberry rasberry, asmani, hugoh (betul ke eja macam ni, aku pun tak tau, tak pernah belipun brand ni sebelum ke bandung) memang banyak.

Perkara kedua yang famous kat sini ialah makanan.Banyak yang aku jumpa, nasi timbel, ayam penyek, nasi liwet, kupat, garume, bakso, teh botol, pisang keju dll. tapi banyak yang aku tak cuba pun.Korang bacalah blog orang lain yang cerita hal-hal dishes ni.

Aku lebih tertarik dengan gaya hidup dan mentaliti orang bandung.

Sepanjang aku di sini, jarang sangat aku ketemu dengan pengemis.Kurang sangat orang meminta-minta simpati dari orang lain.Tapi mereka bekerja keras, berusaha mencari nafkah yang halal.Banyak pekerjaan dilakukan.

Paling banyak usahanya adalah jualan, penjaja.Bersepah penjaja cuba menarik perhatian kita terhadap barang jualan.Depan restoran, tepi jalan, depan hotel, traffic light penuh dengan orang berjual. Dari cenderahati, makanan, pakaian dll diperjualkan.

Bapak syahril, bapak petaimuda dan ibu effa sedang diapproach oleh jurujual t-shirt kat depan hotel.

Penjual makanan seperti bakso, pisang keju dll menggunakan kereta sorong.


Kedai motor pun ada kat tepi-tepi jalan saja.

Surat khabar dijual dijalanan, kepada pemandu kenderaan yang terperangkap dalam traffic jam.


Ini kat Tangkuban Perahu. Dari mula sampai hingga masa nak balik tak putus-putus diapproach, dipujuk untuk membeli barangan mereka. " Bapak, jangan lupa ye bapak, Ini Kardi, beli ya pak buat kenangan, harga murah pak, pecah telur:". Dialog ni aku dah boleh hafal. Rimas pun ada.Tak jemu-jemu, tak putus asa memujuk kita.
(pecah telur : pembuka rezeki untuk hari tersebut)


Waktu kami kat Rumah Mode (factory outlet), secara kebetulan hujan lebat.Anak-nak bandung berlumba-lumba menawarkan perkhidmatan pinjaman payung.Basah kuyup dan kesejukkan, berusaha mendapat sesuap nasi .


Respect betul aku dengan kerja keras diorang ni. Moga kita pun ada semangat dan mentaliti sebegini.


Pemuzik jalanan pun ramai, bermain gitar kapak, menyanyi dan mengharapkan ada insan yang menghargainya.
Permisi dulu, kapan berjumpa lagi.

No comments: