Tuesday, October 13, 2009

Orang lama kg aku

Tak semena-mena teringat aku kat arwah Haji Din dan arwah Pak Ku Shadat.Dah lama dah dua orang ni meninggal dunia. Al-fatihah, moga roh kedua-duanya ditempatkan bersama roh orang yang beriman.

Cerita aku kali ni ada kaitan dengan tentera Jepun waktu depa tawan Tanah Melayu dulu. Jangan salah paham pulak, aku lahir ke dunia ni lama lepas Jepun mengaku kalah.

Cerita Haji Din : kentut Jepun

Haji Din ni bekas bilal kat kg aku. Menurut Tok Aji, tentera Jepun waktu tawan Tanah Melayu dulu cukup suka makan telur ikan sepat benua.Telur ikan ni memang sedap kalau digoreng. Lemak berkrim.Tapi yang jadi masalahnya kalau terlebih makan.Perut akan kembung, dan kentut akan diringi oleh minyak yang baunya mengalahkan bau bangkai dinosor.Terkincit minyak, istilah berhemah kat kg aku.

Waktu zaman Jepun, makanan, pakaian, keperluan harian memang susah nak dapat. Ikut kata Tok Aji duit banyak. Duit "pokok pisang" berguni-guni, tapi nak beli barang tak laku.Jadi nak dapat seluar percuma depa guna taktik ini. Bagi Jepun makan telur ikan sepat benua banyak-banyak. Bila depa terkentut minyak, depa buang seluar tu, jadi Tok Aji dan kawan-kawan dia akan kutip untuk diguna semula.


Inilah ikan sepat benua bagi sesiapa yang tak pernah tengok.


Cerita Pak Ku Shadat
Pak Ku ni kira penglipurlara yang terkenal kat perlis dan kedah. Penyanyi lagu rakyat dan lagu jenaka yang dipersembahkan waktu kenduri kawin dll. Ada album lagi, dan waktu kecik-kecik dulu aku suka hafal lagu dia. Antara (lirik)lagunya yang terkenal :
1.Jepun Masuk Malaya
Jepun masuk ikut aloq setaq
melayu cina takut terketaq-ketaq
dia tak kira kecik tak kira besaq
kalau tak tunduk kepala, dia boh penampaq.
2. Vespa haji samad
along mu along
vespa haji samad
tayarnya licin
macam piring ayaq hangat
start tak jalan dia pun naik hangat
lalu dijual kepada tok saad
Inilah 2 lagu yang menjuarai carta lagu seniman rakyat dulu.

No comments: