Monday, September 7, 2009

Countdown

Balik dari sembahyang terawih malam ini, aku berkesempatan menjengok beberapa blog kekawan.Banyak blog yang aku kunjungi ada "countdown" berapa hari lagi nak raya. Secara kasarnya 13 hari lagi sebelum raya.Ghairah sungguh menunggu hari raya.Mungkin bagi semangat kot bila tengok countdown ni.

13 hari tu satu jangka masa yang pendek saja.13 hari maknanya tak sampai 2 minggu pun.2 minggu tu tak sampai 1/2 bulan pun.1/2 bulan tu tak sampai 0.0041 tahun saja.Itu kalau kita scale down jangkamasa nak sambut raya.

Tapi sebenarnya 13 hari tu satu jangkamasa yang lama.13 hari maksudnya 312 jam,18720 minit ataupun bersamaan 1123200 saat. Panjang lagi masa tu kekawan ooi. Bagi aku insan yang lemah ini, banyak lagi dugaan dan cabaran puasa yang mesti ditempohi. Melawan mengantuk mata waktu nak bangun bersahur, waktu pagi,tengahari,petang.Memanjang aje ngantuknya. Melawan letih badan dan kekenyangan perut, melangkah ke surau untuk bersembahyang terawih. Jemaah pun makin berkurangan dari sehari ke sehari. Ya Allah berilah aku dan kekawan blogger yang lain kekuatan supaya kami dapat meningkatkan amalan dan ibadah di bulan yang mulia ini.Amin..

Selepas 17 hari berpuasa, selera makan pun mula berkurangan.Macam-macam ikhtiar petaiyah nak bagi aku makan banyak. Apa-apa pun ikan puyu pekasam ni boleh le jugak jadi pembuka selera.

2 comments:

villakesyukuran said...

tah apa silapnye, wa dah 2 hari berturut2 asyik terbabas waktu sahur !

Petai Muda said...

tak ada silapnya, itu adalah fitrah manusia, bila badan letih tidur lebih nikmat berbanding makan.Bila lapar makan lebih nikmat berbanding tidur.