Saturday, September 19, 2009

Pengganti diri

Bersempena dengan aidil fitri tahun ini aku menerima beratus sms raya. Beratus konon, macamle blogger popular. Sms diterima samada dari secret admirer, kawan lama, bekas student, sanak saudara, pupu poyang dll. Yang tak hantar cuma ketua kg bongor kudong termasuk tok siak dan tok bilal saja.Kebanyakkanya cukup puitis, indah tuturkata dan mendorong keinsafan dan kesyukuran. Sms raya yang diterima, berbeza dari segi susunan ayat, pilihan perkataan, artistic value dll tetapi mesejnya tetap sama - selamat hari raya.

Antara sms yang kuterima :

1. Adakalanya mata salah melihat, telinga salah mendengar, mulut tersalah bicara, namun kemaafan jua kupinta. Salam aidilfitri. Maaf zahir batin.

2.Dalam bermesra mungkin ada terkasar bahasa, dalam bergurau mungkin terlanjur senda, dalam berjanji mungkin ada yang belum dikota, dalam berbicara mungkin ada yang menyinggung rasa. jika ada kemaafan jualah yang ku pinta.

3.Di dalam kerendahan hati ada ketinggian budi, dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa, dalam gurau senda ada khilaf dan dosa. Dengan itu maafkan saya ............. panjang sangat tak larat nak taip.

4.Sepuluh jari dipinta , memohon maaf atas kesalahan dan kesilapan sepanjang masa. Maaf ............. ini SMS dari bangsa asing ni, pandai betul dia reka.

5. Masak lemang sambil berdiri, hendak makan di aidilfitri, nak hantar kad posmen dah cuti, sms saja pengganti diri.

Dah le tu, banyak sangat SMS, tak larat nak taip. Tapi sms balasan aku standard saja "selamat hari raya, maaf zahir batin" untuk semua orang, tak kirale pengarah ke, tok imam ke, semuanya sama.

2 comments:

Unknown said...

Krie, selamat hari raya...raya kat ne? Perlis Darul Sunnah ke?

Petai Muda said...

raya 3 ada kat perlis.hang mai le rumah aku, call kalau tak tau nak pi.