Sunday, May 16, 2010

Happy teachers day

Kisah 1

Bersempena dengan hari guru tahun ni, aku dapatlah 3-4 ucapan selamat hari guru. Magiknya semua ucapan tu datangnya dari ex students yang dah bertahun graduat. Students semasa, yang aku tengah bertungkus lumus mengajar, nak bagi depa lulus ................ tak ada sorang pun yang teringat. Pasal apa jadi macam ni.

Tapi aku sedar, aku ni bukanlah jenis guru yang digemari ramai. Kalau poli ni ikut sistem universiti, pelajar boleh pilih lecturer, maunya tak ada students pun nak enroll dalam kelas aku.Students bukannya suka kalau kita ni jenis yang disiplin, bagi kerja banyak,marah meniru dll.

Tak kisah, aku boleh ucapkan selamat hari guru kat diri sendiri. "selamat hari guru petaimuda".Ha.. puas hati aku.

Kisah 2

Aku dulu2 pernah jadi guru sekolah.Mengajar sekejap di Sekolah Kebangsaan Simpang Sanglang, Perlis.Ingat lagi aku mengajar matematik dan jasmani.Sempena hari guru aku dapatlah juga hadiah. Kebanyakkannya adalah tupperware, yang dibungkus kadang2 dengan kertas putih ataupun kertas minyak saja.Maggi pun aku dapat sebagai hadiah hari guru.Tak apa.... yang penting ingatan dan keikhlasan.

Dalam ramai2 studenys tu, ada sorang yang unik sikit. Namanya Sarah Sakinah.Sebelum dia bagi apa2 hadiah dia akan tanya aku dulu.Contoh " cikgu suka tak makan kek"? Kalau aku jawab suka, esok aku dapatle hadiah kek.Unik etul perangai dia.

Apa2 pun untuk semua cikgu2 aku, samada yang aku ingat ataupun yang tak lagi ingat - selamat hari guru, jasamu dikenang.

No comments: