Monday, November 23, 2009

Ala kawin, kawin....

Cuti sekolah dah mula, maksudnya pesta kawin pun akan bermula.Ramai pasangan yang akan ambil kesempatan untuk melangsungkan perkahwinan bersempena dengan cuti sekolah.Kalau sebelum ni hanya budak-budak yang nak pi sekolah saja yang mandi pagi, tapi dalam masa cuti ni ramai pula pasangan yang baru kawin akan mandi pagi. Maklum le musim tengkujuh.Meriah,meriah.

Dalam masa cuti ni banyak binatang yang akan dikorban. Lembu, kerbau, ayam, itik, unta, ikan keli akan menjadi hidangan kenduri kawin.Kalau kat Perlis binatang-binatang ni dimasak samada gulai ataupun kurma.Kalau gulai rampainya rebung, kalau kurma pasangannya kentang.Dihidang bersama dengan nasi kukus, pajri nenas, kerabu tauge dan air sirap.


(Gambar dari blog lain)

Aku nak cerita budaya kenduri yang berlaku di kg aku, kg bongor kudong.Rasanya perkara macam ni tak berlaku kat tempat lain.

Di kg aku, apabila siap saja lauk-pauk dimasak, ianya akan dibungkus.Nasi, lauk,kerabu, kuih-muih semuanya akan dibungkus.Air sirap tak ada le nak bungkus.Lauk-lauk yang siap dibungkus tadi akan dihantar dari rumah ke rumah. Penerimanya ialah orang tua, orang sakit, pompuan baru lepas beranak, pendek kata orang yang tak boleh pi kenduri.Alasannya mudah saja, hormati orang yang dalam kesusasahan, kesakitan dan tua. Unik kan nilai budaya macam ni.Lepas tu barulah makanan dihidangkan kepada tetamu.

Kat bawah ni glosari pelik berkaitan dengan kenduri yang digunapakai di kg aku.

1. Menyorok - sarapan pagi bagi org yang dtg bekerja dlm majlis kenduri.Biasanya menu ialah pulut kukus makan dengan kelapa parut dan ikan tamban masin.

2. gedehuk - tempat masak lauk-pauk, biasanya yang jadi chef ialah lelaki.

3. Basuh para - keesokkan hari lepas kenduri, kumpul orang ramai untuk kemaskan peralatan, pinggan mangkuk dll

4. Makan bisan - kunjungan balas waris pihak pompuan ke rumah pengantin lelaki, pada malam pertama lepas kenduri.

Dah le tu. Banyak sangat cerita pun tak bagus jugak. Nanti orang ingat aku teringin nak melalui majlis ni sekali lagi pulak, dua kali lagi pulak, tiga kali lagi pulak.

No comments: